Motoporadnik

Kierowco, odpocznij! Kilka słów o obowiązkowych przerwach w zawodzie kierowcy

Praca kierowcy dla wielu osób jest spełnieniem marzeń – wykonując ją, można zwiedzić ładny kawałek świata, a zarobki są naprawdę przyzwoite. Bywa to jednak zajęcie męczące – by zachować bezpieczeństwo, należy robić sobie regularne przerwy.

Odpoczynek dzienny

Najważniejszą zasadą jest ta, że każdy kierowca po czterech i pół godzinach prowadzenia musi odbyć przerwę, trwającą czterdzieści pięć minut. Jest to wynik działania naszej fizjologii – po około pięciu godzinach skupienia na drodze, nasze ciało domaga się jedzenia, picia lub skorzystania z toalety. Podczas tej przerwy warto również przejść się na spacer – siedzenie nie jest najlepszą pozycją dla kręgosłupa, a słabo wentylowane wnętrze ciężarówki lub innego pojazdu sprzyja senności i problemom z koncentracją. Najdłuższy dopuszczalny czas prowadzenia TIRa, ciężarówki czy autobusu wynosi 9 godzin (jest to czas liczony pomiędzy odpoczynkami od prowadzenia pojazdu). Co ciekawe, w ciągu tygodnia, czyli od poniedziałku do końca niedzieli, możliwe jest dwukrotne dzienne kierowanie pojazdem po 10 godzin.

Jutro też jest dzień!

Ograniczenia czasu pracy kierowcy nie kończą się na tych, które obejmują pracę w ciągu jednej doby. Ważny jest także grafik tygodniowy – w końcu zmęczenie potrafi kumulować się w naszych organizmach i może mieć fatalny wpływ na jakość i bezpieczeństwo wykonywanej pracy! Tygodniowy okres wypoczynku kierowcy zaczyna się najpóźniej po upływie sześciu dobowych okresów, które to z kolei naliczane są od ostatniego wypoczynku tygodniowego. W czasie dwóch kolejnych tygodniowych okresów odpoczynku kierowca ma prawo do dwóch odpoczynków, które trwają czterdzieści pięć godzin lub jednego wypoczynku czterdziestopięciogodzinnego i jednego skróconego do dwudziestu czterech godzin. Trzeba mieć także na uwadze, że każdemu kierowcy za skrócony tygodniowy czas odpoczynku należy się rekompensata w postaci dodatkowych dziewięciu godzin. Musi ona być „oddana” nie później, niż przy trzecim tygodniowym odpoczynku po tym, który został skrócony.

Brzmi nieco skomplikowanie? Tylko na początku. Warto uświadomić sobie, ze te wszystkie zasady zostały ustalone nie ze względu na małostkowość, lecz dla bezpieczeństwa naszego i innych użytkowników drogi. Takie informacje oraz więcej znajdziesz na szkoleniach http://liniaszkolenia.pl/szkolenia/szkolenia-kierowcow-zawodowych/czas-pracy-kierowcow/

Dodaj komentarz